Obal
Hlavní částí balónu je obal. Pro všechny obaly, mimo obalů zvláštních tvarů, je charakteristické použití přírodního tvaru v horní části a kuželového tvaru ve spodní části obalu.
Obal balónu se skládá z těchto základních dílů:
- Plášť obalu balónu
- Zařízení k vypouštění vzduchu
- Doplňky obalu balónu
Plášť obalu
Plášť obalu je ušit z neprodyšné polyesterové textilie. Přírodní tvar pláště je navržen tak, aby veškerá zatížení od hmoty koše přenášely svislé nosné lemovky. Textilie přenáší pouze horizontální síly od přetlaku. Plášť je sestaven z poledníků. Jednotlivé poledníky jsou sešity z textilních panelů.
Tvar poledníku je proveden jako hladký nebo vyboulený. Pro hladký poledník (označován jako typ N) je charakteristické, že je úzký, málo klenutý a nosná lemovka je našita jeho středem. Pro vyboulený poledník (typ O) je charakteristické jeho viditelné vyboulení, větší šířka a nosná lemovka našitá v okrajích poledníku. Velikost vyboulenin obalu je stanovena tak, aby byly zajištěny dobré letové vlastnosti, dostatečná bezpečnost a životnost textilie.
Svislé nosné lemovky vychází z korunového kruhu. V dolní části jsou zakončeny ocelovými lanky. Ke koši se připojují ocelovými karabinami se zámkem.
Horizontální lemovky vyztužují všechny okraje a rozdělují velké plochy tak, aby se zabránilo vzniku a šíření velkých trhlin. Spodní okraj pláště obalu je ušit z textilie se sníženou hořlavostí.
Plášť obalu zvláštního tvaru je ušit z panelů tak, aby byl vytvořen požadovaný tvar. Síly od hmotnosti koše jsou přenášeny nosnými vertikálními lemovkami. Dle tvaru a umístění na obalu, jsou tyto lemovky našité do stěny pláště nebo spojené s pláštěm pomocí tvarovaných nosných žeber.
obal typu N | obal typu O | obal zvláštního tvaru |
Zařízení pro vypouštění vzduchu
Pro vypouštění vzduchu během letu a po přistání je u obalů standardně používán paraventil nebo trhací pás, případně jejich kombinace.
U balónů větších objemů je instalován systém rychlého vypouštění vzduchu, například Smart Vent.
- Paraventil je vratný systém pro kontrolované vypouštění vzduchu. Po naplnění obalu je paraventil vnitřním přetlakem přitlačen zevnitř na nosné lemovky vypouštěcího ústí, které těsně uzavírá. Paraventil se otevírá tahem za ovládací ventilové lano. Po uvolnění tohoto lana se vrací do původní uzavřené polohy.
- Trhací pás je částečně odnímatelný uzávěr vypouštěcího otvoru pro vypuštění vzduchu při přistávání. Před náhodným otevřením je chráněn jednou nebo více pojistkami a bezpečnostním uzávěrem. Trhací pás se otevírá tahem za ovládací lano. Po otevření již během letu nelze trhací pás znovu uzavřít.
- Rotační ventil slouží ke kontrolovanému natáčení balónu za letu. Otevřením ventilu uniká vzduch vzniklou štěrbinou a vytváří sílu potřebnou k natáčení obalu. Rotační ventil je ovládán pomocí ovládacích lan.
- Smart Vent pracuje na stejném principu jako paraventil avšak je doplněn o ovládání centrovacích šňůr sloužících k jeho složení směrem ke středu. Zvětšením vypouštěcího otvoru je umožněno rychlejší vypuštění vzduchu z obalu. Systém je vratný, pomocí ovládací šňůry je možno Smart Vent opět uzavřít.
Doplňky obalu
- Korunové lano je lano nebo popruh, připojený ke korunovému kruhu. Používá se k zajištění polohy obalu při startu a přistání (plnění a vypouštění obalu).
- Zástěrka (skůp) je trojúhelníková nebo kruhová plachta, zavěšená do poutek na ústí obalu. Zástěrka chrání plamen hořáku před účinkem větru.
- Přepravní brašna je ušita ve tvaru pytle a slouží k přepravě a uložení obalu.
Koš
Nese a chrání osoby během letu a při přistání. Také nese láhve s palivem a výstroj.
Koš se skládá z těchto základních dílů:
- Těleso koše
- Nosná lana
- Podpěry hořáku
- Výstroj koše
Těleso koše
Těleso koše je upleteno z rákosu. Dno koše je sestaveno z jasanového rámu a vodovzdorné překližky. Do proutěných stěn koše jsou, z důvodu ochrany nosných ocelových lan a zvýšení tuhosti tělesa, zapleteny trubkové výztuhy zakončené nádstavci pro nasunutí podpěr hořáku. Ve stěnách koše jsou otvory na provlečení poutacích řemenů pro uchycení palivových láhví. Ve stěnách jsou stupy pro usnadnění nastupování do koše. Horní okraj tělesa koše je vyztužen rámem z nerezových trubek a laminátových tyčí. Celý horní okraj je měkce očalouněn kůží. Spodní část koše je chráněna proti poškození silnou kůží. Na vnitřních stěnách koše jsou držadla z konopného lana používaná pro uvazování volných předmětů a pro držení posádky při přistání. Ve spodní části vnější strany jsou držadla usnadňující manipulaci s košem.
Nosná lana
Nosná lana jsou vysoce pevná, ocelová lana s drátěnou duší. Jejich konce jsou zalisovány, nebo zapleteny do oka.
Podpěry hořáku
Podpěry hořáku jsou pružné tyče vyrobené z alkalického polyamidu, uchycené do kovových nádstavců koše. Podpěry jsou opatřeny měkkými koženými rukávy, které chrání posádku před zraněním, nosná lana a hadice hořáku před zachycením a poškozením při přistávání balónu.
Výstroj koše
Manévrovací lano, hasicí přístroj, hasicí rouška, lékárnička, šampaňské ...
koš balónu | hořáky | palivová láhev v koši |
Hořák
Zdrojem tepla je vysokotlaký, atmosférický, difuzní hořák, který je z důvodu bezpečnosti zálohován samostatně ovládaným tichým hořákem. Tyto spolu se zapalovacím hořákem tvoří hořákovou jednotku. Hořákové jednotky se sestavují do sad, podle typu balónu. Palivem pro horkovzdušné balóny je propan nebo propan-butan (LPG).
Hořák se skládá s těchto dílů:
- Hlavní letový hořák
- Zapalovací hořák
- Tichý hořák
- Rám hořáku
Hlavní letový hořák
Do hlavního letového hořáku je přiváděno palivo z kapalné fáze vysokotlakou hadicí přes letový ventil do výparníku. Výparník je spirála vyrobená z bezešvých nerezových trubek. Odtud palivo, již jako plyn, prochází přes trysky do spalovacího prostoru, kde se difúzně směšuje se vzduchem a hoří. Zapálení hlavního hořáku je zajištěno stále hořícím zapalovacím hořákem. Před účinkem ohně a kondenzátu je posádka chráněna ochrannými kryty, které současně tvoří těleso hořáku.
Zapalovací hořák
Zapalovací hořák je nízkotlaký atmosférický hořák, který spaluje plynnou fázi topného plynu z palivové láhve. Hadicí plynné fáze je plyn přiváděn přes uzavírací ventil (kulový kohout) do trysky zapalovacího hořáku. Tlak plynu je redukován stavitelným redukčním ventilem přímo na palivové láhvi nebo na vstupu do hadice. Plamen hořáku se zapaluje pomocí vestavěného piezozapalování nebo zápalkami.
Tichý hořák
Do tichého hořáku je kapalná fáze paliva přiváděna stejnou přívodní hadicí, jako do hlavního hořáku. Přes uzavírací kohout a trysku je kapalina vstřikována do spalovacího prostoru. Účinnost spalování a výkon je oproti hlavnímu hořáku snížen, ale intenzita hluku klesne asi na polovinu. Spektrum hluku se posune do oblasti nižších kmitočtů, které jsou člověkem i zvěří subjektivně vnímány mnohem lépe než vysoké.
Tichý hořák slouží současně jako záložní v případě poruchy hlavního letového hořáku.
Rám hořáku
Rám hořáku je robusní trubková konstrukce z nerezové oceli, zachycující horizontální síly od nosných lanek obalu. V rámu hořáku je ve výkyvném uložení umožňujícím otáčení hořákem zavěšena sada hořákových jednotek.
Rám hořáku se nasouvá na podpěry, nebo sklopné rámy koše.
Láhve na palivo - plyn
Zkapalněný plyn, potřebný pro provoz hořáku, je přepravován v tlakových palivových lahvích. Na láhvích jsou umístěny ventily (kohouty) pro odběr kapalné fáze i plynné fáze. Všechny ovládací prvky jsou umístěny tak, aby byly chráněny ochranným límcem. Láhve jsou vybaveny ukazatelem množství paliva v láhvi.
Výstroj
Pro provoz balónu je předepsaná tato výstroj:
- Výškoměr
- Variometr, ukazatel rychlosti stoupání a klesání
- Palivoměr, alespoň na jedné hlavní láhvi
- Tavná pojistka, oznamuje dosažení maximální přípustné teploty vzduchu v obalu
Veškerá výstroj musí být schválena pro použití v balónech!