Stručný „výcuc“ z předpisů:
Rozdělení letů podle vzdušného prostoru, ve kterém jsou prováděny
- řízené lety v prostoru CTR a TMA (MCTR a MTMA) a v prostoru třídy E nad 5000 ft AMSL a v prostorech třídy C,
- neřízené lety v prostoru třídy G a v prostoru třídy E nad 1000 ft AGL do 5000 AMSL včetně.
Podle druhu činnosti se lety rozdělují na:
- letištní let - let v CTR (MCTR) nebo, kde CTR není zřízeno, let do vzdálenosti 10 NM/18 km od vztažného bodu letiště s nočním provozem a vertikálně do hladiny 5000 ft AMSL
- traťový let - let vně CTR (MCTR) nebo, kde CTR není zřízeno, let do větší vzdálenosti než 10 NM/18 km od vztažného bodu letiště.
Dohlednost:
- při letištním letu musí být letová a přízemní dohlednost 5 km a větší,
- při ostatních letech musí být letová dohlednost 8 km a větší.
Výška základny nejnižší oblačné vrstvy a vzdálenosti od oblaků:
- u všech letů nad 1000 ft AGL musí být výška základny nejnižší oblačné vrstvy 1500 ft AGL a vzdálenost od oblaků musí být 1500 m horizontálně a let musí být proveden 1000 ft pod oblaky,
- v prostoru třídy G nebo v řízeném prostoru do 1000 ft AGL musí být let proveden mimo oblačnost za viditelnosti země (světel na zemi).
Předkládání FPL a/nebo předkládání údajů o letu na let VFR v noci
- Na lety VFR v noci se podávají letové plány v souladu s ENR 1.10.1 s výjimkou letu v prostoru třídy E nad 5000 ft AMSL, kde musí být podán letový plán.
- V případě letů VFR v noci do/z CTR (MCTR) a do TMA třídy D lze obdržet letové povolení na základě předání údajů o letu podle AIP ČR, ENR 1.2.1.9.
Minimální výška
- u letištních letů VFR v noci 1300 ft AGL a na okruhu 1000 ft AAL,
- u traťových letů VFR v noci 2000 ft AGL,
kromě vzletu a nezbytného stoupání.
Vybavení balónu
- protisrážková světla - musí být zavěšena pod košem balónu a zapnuta po celou dobu letu v noci
- odpovídač SSR - u letištních letů VFR v noci řídí příslušným ustanovením AIP ČR, GEN 1.5.1. (lety VFR ve FL 60 a výše a lety VFR v CTR Ruzyně a v TMA Praha)
- odpovídač SSR - u všech traťových letech VFR v noci musí mít letadlo v činnosti odpovídač sekundárního radaru pracující v módu A a C
- navigační zařízení - nejlépe mapové GPS.
Od okamžiku, kdy pilot zahájí přistání, nejdříve však ve výšce 100 m/ 300 ft AGL, může být povinné přístojové vybavení balónu, včetně protisrážkových světel, vypnuto a uloženo v koši.
Přistání balónu lze provést pouze v denní době. Přistání v noci je z bezpečnostních důvodů zakázáno. Pokud balón přistane v noci, je to považováno za incident podléhající podání hlášení v souladu s Hlavou 4 předpisu L 13.
Kvalifikace NOC/NIGHT
- Pilot musí mít nálet alespoň 150 hodin jako PIC a z toho v posledních 12 kalendářních měsících minimálně 25 hodin jako PIC.
- Pilot musí provést alespoň dva vzlety VFR v noci s délkou letu v noci alespoň 1,5 hodiny pod dozorem pilota s kvalifikací pro lety VFR v noci.
Dozorující pilot vystaví zájemci o kvalifikaci NOC/NIGHT potvrzení, kde zapíše, že jmenovaný pilot absolvoval předepsané dva lety v délce trvání 1,5 hodiny v noci, uvede svoje jméno a číslo pilotní licence a zároveň skutečnost potvrdí do zápisníku pilota. Potvrzení je uloženo ve složce pilota v Leteckém rejstříku ÚCL. Pokud žadatel letěl dva lety se dvěma piloty, budou vystavena dvě potvrzení pro každý let a pilot druhého letu provede zápis do zápisníku letů.